top of page
  • Foto van schrijverEsther van Zoelen

De Zee

Bijgewerkt op: 17 feb. 2020

Drie verschillende cd's met ieder vijf verschillende geluidsfragmenten. Op ieder fragment is een vertelling te horen. Dat kan met tekst, of zonder tekst. Met melodie, of zonder melodie. Met meerdere personen, of alleen ikzelf ben te horen. Geluid gemaakt met voorwerpen, of met stem. Deze vormen zijn gecategoriseerd in drie verschillende cd's; Dit is de zee, Wij zijn de zee, Ik ben de zee. Met op de eerste verschillende voorwerpen en hun geluiden, of wat ik over ze te vertellen heb. Met op de tweede verschillend vormen van samenwerkingen met andere mensen, ofwel met twee of met een hele groep. En op de derde voornamelijk zangerige vertellingen door mijzelf.


Deze cd's waren te horen in een performance met een cd-speler. Het publiek mocht - zonder dat het van tevoren wist hoe de nummers precies zouden klinken - een van de vijf nummers uitkiezen die ik af zou laten spelen op het oude voorwerp van techniek. Tijdens dat ze werden afgespeeld, was er ook nog iets te zien en was er wat te gebeuren. Bij Dit is de zee, stalde ik de gebruikte voorwerpen uit. Bij Wij zijn de zee, ging ik in de ruimte van het publiek zitten. Bij Ik ben de zee, projecteerde ik een korte film over het beeld van mij naast de cd-speler.

Er is tijdens dit moment veel niet te horen en dat wekt nieuwsgierigheid, maar geeft ook een eigenaardige vorm van hiërarchie aan. Ik weet wat er te horen kan zijn, maar geef de keuze aan de groep die dat niet weet. Een troebele keus wordt het dan, een soort loting bijna.

Ook het feit dat ik de enige persoon ben, die beweegt en die alle handelingen uitvoert, kan een bepaald drukkend effect hebben op het publiek, die daar als groep bijeen zit.




















4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page