top of page
  • Foto van schrijverEsther van Zoelen

Afscheid bloei magnolia


Tijdens dit ritueel werd er teruggekeken op de tijd van de bloei van de magnolia boom, bij ons in de achtertuin. De manier waarop dat gebeurde, was als volgt: Eerst draag ik een tekst voor, waarin ik vertel over hoe de boom invloed op ons heeft gehad tijdens de tijd van bloei en hoe ze zowel zichtbaar, als onzichtbaar is geweest. Dan geef ik aan de mensen die met mij zijn, zakdoekjes. Ik doe het voor, door die van mij aan een tak van de boom vast te knopen. Dan doet de rest dat ook. Daarna leg ik kaarsjes neer, waar ik bladeren van de boom in heb verwerkt. Ik geef lucifers aan de mensen met mij en we steken de kaarsjes aan. Dan volgt een kort moment van stilte, waarna het ritueel is afgelopen.

Een ritueel uitvoeren heeft een wat zware lading in het woord, vind ik. Maar het hoeft helemaal niet bombastisch en groots te zijn. Het kan ook gaan over een klein moment, over een klein fenomeen. Dat uitvoeren met anderen, zorgt ervoor dat ergens de nadruk op wordt gelegd en dat er ergens naar wordt gekeken. Het is ook een soort liefkozing, naar de boom toe. Ik probeer tenminste liefkozing te laten zien, maar ik weet dat niet alle mensen die het met mij uitvoering, dezelfde liefkozing ervaren. Misschien is het fenomeen daarvoor te abstract of banaal.







4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page